Aвтомобилният сектор в България продължава да расте с устойчиви темпове, като на годишна база произвежда продукция за около 1 млрд. евро, а брутната му добавена стойност е нараснала 4 пъти пред последните 10 години. Това съобщи заместник-министърът на икономиката Александър Манолев, цитиран от пресцентъра на ведомството, по време на откриването на нов Учебен център по диагностика на електрически и конвенционални автомобили в Професионалната гимназия по транспорт и енергетика "Хенри Форд" - София.
Това е един от най-атрактивните високотехнологични сектори, които привличат сериозни чуждестранни инвестиции и в него ще расте нуждата от повече, добре подготвени кадри, допълва Александър Манолев. По думите му това се осъзнава от частния сектор и подобни проекти са доказателство, че, когато институциите, бизнесът и образованието обединят усилия, добрите резултати не закъсняват.
Без модерно образование и здрава връзка между училищата и работодателите, е невъзможно да имаме устойчив ръст на икономиката ни, подчерта икономическият заместник-министър и съобщи че вече е разработен образец на трудов договор между ученик и работодател като една от стъпките за насърчаване на дуалното обучение.
В България към момента има един завод за асемблиране на автомобили и около 120 предприятия за производство на автомобилни компоненти като поддоставчици на водещи компании в автомобилостроенето. Те създават заетост на над 23 хил. души. Характерно за сектора е неговата експортна ориентация, като водещи пазари на автомобилния бранш са Германия, Турция, Румъния и Франция.
Новооткритият учебен център е първи по рода си, даващ възможност за изучаване устройството на електроавтомобили и хибриди, както и за диагностика на всички видове автомобили на съвременно технологично ниво.
Той е оборудван със съдействието на водещи компании от автомобилната промишленост, като включва високоволтов тренировъчен симулатор, работещ като реално BMW i3 превозно средство; с един хибриден и един конвенционален автомобил BMW с бензинов двигател; лек автомобил Audi А4 със специализиран диагностичен уред; 3D стенд за регулиране на геометрията.
Акцентът в обучението е поставен върху все по-широкото навлизане на електрическите превозни средства в съвременния живот, както и повишаване на екологичните показатели на двигателите с вътрешно горене в съответствие с европейските стандарти за вредни емисии.